1964 GT til salgs!

Annonseplass for Cortina/Anglia/Ford/bil-relaterte ting.
Post Reply
admin
Forumadministrator

1964 GT til salgs!

Post by admin »

Image
For kontaktperson, se annonsesiden på www.cortinaklubben.no - Annonser
ygz

Re: 1964 GT til salgs!

Post by ygz »

Veldig flott bil! Dette må være førstesorteringa av GT-høsten 2020!

Det er også en -litt mindre original- GT ute for salg på Finn nå:
766_1985969525.jpg
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190721766
I tillegg til den finske bilen Magnus har laget tråd på.

Grønn 64 GT er helt klart kremen her!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
ygz

Post by ygz »

1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
MLI

Post by MLI »

Sjelden bil det.
Ifølge https://regnr.info-siden, så finnes det kun 5 stk registrerte 1964-modell mk1 Cortina GTer i Norge pr idag.
tronde

Post by tronde »

MLI wrote: 23.09.2020 17:51 Sjelden bil det.
Ifølge https://regnr.info-siden, så finnes det kun 5 stk registrerte 1964-modell mk1 Cortina GTer i Norge pr idag.
Den kan du ikke stole på. Den stemmer ikke mot utdrag fra motorvognregisteret, og det som er enda verre er at det er masse feil i det også for eldre (i allefall inntil 90-talls) biler. Regnr.info har høstet fra vegvesen.no med robot, og det sier seg selv at de ikke har sjans til å tømme hele når det er begrensninger på antall oppslag pr. IP-adresse.
Cortinaterje

Post by Cortinaterje »

tronde wrote: 24.09.2020 16:56 og det sier seg selv at de ikke har sjans til å tømme hele når det er begrensninger på antall oppslag pr. IP-adresse.
Kan dette stemme?
Vegvesen.no sier "Tjenesten har en begrensning på 50 oppslag i timen per IP-adresse" men på regnr.info siden får jeg allikevel opp 266 kjøretøy når jeg kun setter Cortina Gt som kriterie.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
tronde

Post by tronde »

Cortinaterje wrote: 24.09.2020 20:58
tronde wrote: 24.09.2020 16:56 og det sier seg selv at de ikke har sjans til å tømme hele når det er begrensninger på antall oppslag pr. IP-adresse.
Kan dette stemme?
Vegvesen.no sier "Tjenesten har en begrensning på 50 oppslag i timen per IP-adresse" men på regnr.info siden får jeg allikevel opp 266 kjøretøy når jeg kun setter Cortina Gt som kriterie.
Det er en grunn til at vegvesenet satte en grense på oppslag. Regnr.info var en av dem.
En mulighet for å unngå IP-sperre er å bruke en VPN-tjeneste med random IP. Det er mange å velge mellom. Likevel tar det enormt med tid å tømme motorvognregisteret. Det er stort, og inneholder i motsetning til mange andre land også vrakede biler.

Alle kan få kjøpt utdrag av motorvognregisteret hvis de har en fornuftig grunn. Klubbdrift er OK. Det er dyrt, men mulig. Norsk XM klubb kjøpte for relevante modeller for noen år siden, og det var skremmende mange feil å finne. Selv rammenummer har de klart å få feil. Typisk null/o en/i og sånne ting. Pluss at enkelte biler ikke har alle 17 posisjonene i standard VIN. Feilene lager vanligvis ikke problemer når man står der med bilen, men ødelegger for søk.

Modellnavn var ikke en stor sak i det gamle manuelle registeret, og mange fikk feil navn, eller ingen navn når det ble digitalisert. Jeg kjørte en test mot regnr.info med data fra utdraget, og konklusjonen er at det mangler haugevis med biler der.

Du kan regne med at det er mange Cortinaer og Angliaer som kun er "ford".
MLI

Post by MLI »

Joda, regnr.info var litt "hit and miss" tidligere, men på de søkene jeg har gjort i det siste, så har siden vært bedre.
Men den siden blir muligens ikke oppdatert så ofte, ser f.eks at en importert mk1 GT som ble registrert i juni i år ikke kommer opp på listen med treff.
Men som Terje sier, det kommer nå opp 266 treff på Cortina GT, og det er mange flere enn ved tidligere søk på samme side.
Og man kan også søke på chassisnummer, f.eks BA77 (1965-66 mk1 GT), det lar seg pr idag ikke gjøre på Vegvesents sider (der må man oppgi hele chassisnummeret).

Kvaliteten på data blir som regel ikke bedre enn kvaliteten på input (shit in=shit out).
Og kvaliteten i Autosys på gamle data er noen ganger mangelfull, antagelig mye fordi også lensmannskontorene drev med vognkort i gamle dager
(flere Cortinaer står kun oppført som Ford...). Men man ser jo fra chassisnummer hvilken type Cortina det er.

Nå kan man jo også få opp eier av en bil på Vegvesenets sider på nett, det kunne man ikke tidligere.

Etter litt filtrering fra resultatene på regnr.info, kom jeg fram til følgende:
Mk2 GT (BA96/CN96): 115 biler
Mk1 GT (BA77): 70 biler
Mk1 GT (Z77): 5 biler
(har da ikke tatt med de som er merket som vraket).

Dette med vraking er vel ikke heller helt enkelt, vrakpant ble først innført i 1978, før den tid var vel ikke "vraking" så veldig organisert, og registre ble vel ikke alltid oppdatert heller.
MLI

Post by MLI »

For ca 10 år siden spurte jeg en kar i Vegvesenet om det gikk an å få et utdrag fra Autosys av Cortinaer i Norge, på vegne av klubben.
Det var mulig, men det var visst (den gang) komplisert å få ut en slik rapport ifølge den tjenestemannen.
Det ble den gang antydet en pris på 10000kr+ for et slikt utdrag.
MLI

Post by MLI »

Du verden, deler av Vegvesenets datasett for "tekniske" kjøretøyopplysninger finnes faktisk tilgjengelig på https://data.norge.no/
men kun via chassisnummer, regnr ser ikke ut til å være oppgitt der.

Men likevel:
Fra et kjapt søk på BA96, så ser det ut som at informasjonen på regnr.info siden stemmer ganske bra med det fra data.norge.no,
så det er muligens herfra regnr.info henter sine data?
Så er det vel bare det at regnr.info ikke oppdaterer/synker dataene sine hver dag/kontinuerlig, det blir vel for kostbart, så dermed kan det bli noen "hull" innimellom.
tronde

Post by tronde »

MLI wrote: 25.09.2020 12:31 For ca 10 år siden spurte jeg en kar i Vegvesenet om det gikk an å få et utdrag fra Autosys av Cortinaer i Norge, på vegne av klubben.
Det var mulig, men det var visst (den gang) komplisert å få ut en slik rapport ifølge den tjenestemannen.
Det ble den gang antydet en pris på 10000kr+ for et slikt utdrag.
Vi ga mindre enn det. Husker ikke eksakt. Det var ikke noe problem å få ut, og det kom som xls-fil. Hvis noen tenker på å kjøpe, vil det lønne seg å finne ut nøyaktig hva de tilbyr, og hva man bør ta med, spesielt for å få med alle som er feilregistrert. Det kan nok også lønne seg at flere klubber deler på regninga.

Det har vært noen sporadiske "lekkasjer" via folk som kjenner noen i et forsikringsselskap. De er visst online, og kan få ut mye.
tronde

Post by tronde »

MLI wrote: 25.09.2020 17:31 Du verden, deler av Vegvesenets datasett for "tekniske" kjøretøyopplysninger finnes faktisk tilgjengelig på https://data.norge.no/
men kun via chassisnummer, regnr ser ikke ut til å være oppgitt der.

Men likevel:
Fra et kjapt søk på BA96, så ser det ut som at informasjonen på regnr.info siden stemmer ganske bra med det fra data.norge.no,
så det er muligens herfra regnr.info henter sine data?
Så er det vel bare det at regnr.info ikke oppdaterer/synker dataene sine hver dag/kontinuerlig, det blir vel for kostbart, så dermed kan det bli noen "hull" innimellom.
Datasettet brukes vel av alle som selger deler. Er litt tvilende til at regn.info betaler. Det var noe fra vegvesenet nå nettopp om at de har lagt kilometerstand bak innlogging for å stenge ute dem som høster fra den åpne siden. Det som vises der nå er ikke hemmelige data, men de er vel ikke interessert i å betale for trafikk som andre tjener på, derav IP-sperren.

Da jeg rotet med dette, virket det som om regn.info hentet ut via regnummer. Jeg søkte på nummerserier som jeg hadde ca. dato for, og der hvor det manglet noe en dag, var det plutselig fylt på etter en stund. Jeg så også at status på reg/avreg ikke stemte så alt for godt. De har sikkert fått inn mange biler nå, men det er ikke gitt at status stemmer siden motorvognregisteret inneholder alt.
Post Reply