Russe-tanks til salgs i Egersund

Annonseplass for Cortina/Anglia/Ford/bil-relaterte ting.
Post Reply
MLI

Russe-tanks til salgs i Egersund

Post by MLI »

Se https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=195427361
Volvo BV202 beltebil, med hytte på bakvogna, med neonlys og greier, visstnok brukt som russe-tanks(!?).

Helt utrolig at Norge vraket nesten alle BV202-ene (+ Volvo terrengbilene) som stod fine og lite brukt på mob-lagre rundt i Norge.
Etter sigende fordi daværende forsvarsminister Kristin Krohn Devold hadde funnet ut at disse kjøretøyene måtte kjøres på blybensin (noen hadde fortalt henne at disse ikke kunne kjøres på blyfri).
Tenk på alle de fine B20 Sport-motorene som havnet på dynga, tragisk.

Husker disse gamle BV-ene fra min tid i militæret, i 1988 var jeg på rekruttskole på HTKSØ i Vatneleiren i Sandnes.
En med-soldat ble plukket ut til å få opplæring på BV202, "kjørelærer" var løytnant Boger.
Soldaten var en ikke helt skyggeredd nordlending, så det ble bånn gass opp en fjellside, og da han nærmet seg toppen, kjørte han bare videre på beltene på bakvogna, før framvogna "landet" igjen.
Det ble for mye for herr Boger, han ble ikke med ned igjen :)

Image
ygz

Re: Russe-tanks til salgs i Egersund

Post by ygz »

Jo, den ser kjent ut den der! I 1988 kjørte jeg Volvofelt på Jørstadmoen. Da vinterisen la seg på veiene var det på med kjetting, men det settet mitt radiolag fikk utdelt var i korteste laget, så vi fikk hoppe og riste oss skikkelig dal opp og dal ned. Det artige med Volvo-valpen var den korte akselavstanden. MB-feltvogna var mer kjedelig konvensjonell i sammenligning. Men å kjøre post for TLF i indre Troms var morsommere med Ford Fiesta enn i Volvofelt. Med Volvofelt (skikkelig larm inni den glassfiber-hardtoppen!) rakk du aldri varmrett til lunsj. Med Fiesta derimot (foreldingstida på trafikkforseelser er vel utløpt?) ble det satt en del svimlende fartsrekorder Heggeli - Bardufoss - Øverbygd med retur. En gang firehjuls-sladda vi gjennom de fryktede Grøtte-svingene (S-kombinasjon med bakker opp og ned) mens MP stod og rigga opp radaren sin. Mekanikeren på verkstedet stussa litt på at hjullagrene trengte stramming to ganger i måneden. Men hver dag stod Fiesta-postbudet først i varmrettkøa. :mrgreen:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Åge Salomon

Re: Russe-tanks til salgs i Egersund

Post by Åge Salomon »

Hu Devold sjura sjønnt da vel ittnå tå denne. Men læl vart a hørd på å at det vart sånn.
En B20 motor går helt utmerket på blyfri-bensin. Uten nå blytilsetning. Va mang som kjørd uten nå tilsetning da blyfri bensin kom,å opplevd hverken motorhavari eller anna gæli.
Men hu tøvsjura fekk jo trompa ijenom denne,å da vart jo dem gamle BV`an sjalta ut. Men det finnes mang tå dæm rundt om. Heldivis. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply