x/flow topp
x/flow topp
noen her..
kan denne brukes på 1600 motor,
1.3 gt topp type: 2737-E-6090
tenke ang:porting, større ventiler, 39.5/34.0 etc..
eller er det helt bortkastet..
mvh.mk3gt.
kan denne brukes på 1600 motor,
1.3 gt topp type: 2737-E-6090
tenke ang:porting, større ventiler, 39.5/34.0 etc..
eller er det helt bortkastet..
mvh.mk3gt.
Re: x/flow topp
Tror 1300GT og 1600 er like, mål ventilene.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: x/flow topp
En 2737E topp er til 1968-70 mk2 Cortina 1600/1600GT, 1968-70 Capri mk1 1300GT/1600/1600GT og Escort mk1 1300GT.
Denne toppen har et lite forbrenningsrom for hver sylinder, og de tilhørende stemplene har ikke uttak for ventilene. Denne toppen har forholdsvis små ventiler, IN 38mm og EX 31,5mm.
Det går å porte denne toppen også, men lurer på om ikke utvalget av større ventiler til disse toppene er mindre enn til den senere 1971- 711M 1600-toppen (den flate 711M-toppen har ikke noe forbrenningsrom , og de tilhørende stemplene har derfor uttak for ventilene, da ventilene kommer litt lengre ned i sylinderen).
Denne toppen har et lite forbrenningsrom for hver sylinder, og de tilhørende stemplene har ikke uttak for ventilene. Denne toppen har forholdsvis små ventiler, IN 38mm og EX 31,5mm.
Det går å porte denne toppen også, men lurer på om ikke utvalget av større ventiler til disse toppene er mindre enn til den senere 1971- 711M 1600-toppen (den flate 711M-toppen har ikke noe forbrenningsrom , og de tilhørende stemplene har derfor uttak for ventilene, da ventilene kommer litt lengre ned i sylinderen).
Re: x/flow topp
Den beste toppen du kan bruke til å modifisere ,porte er faktisk disse 1100 og 1300 cc toppene , bla gunstigere gods på de rette steder ,bla rundt selve innsugs kanalene mot forbrennings kammeret noe eks med 1600 toppene er mer begrenset i støpen lettere å komme inn i vannkanalene under bearbeiding, da de er ofte støpt med mindre gods på vitale steder .
Før 1970 711m,eks med den tidligere 68 1F blokka forbrenningsrom både i toppen og i selve stempel ,senere med 711m blokka ,var toppene helt flate uten forbrennings kammer, og stemplene fikk både kammer og utsparring for ventilene, populært og gunstig er å bruke 1300cc stempler i en 1600,da øker man kompressjonen til ca 10:1 + og funker veldig bra sammen med kent kam eks bcf2 .
Toppen bør man altid modifisere og montere hardere seter i for blyfri bensin og man da slipper å bruke ,tilsette bly erstatning i bensinen.
Før 1970 711m,eks med den tidligere 68 1F blokka forbrenningsrom både i toppen og i selve stempel ,senere med 711m blokka ,var toppene helt flate uten forbrennings kammer, og stemplene fikk både kammer og utsparring for ventilene, populært og gunstig er å bruke 1300cc stempler i en 1600,da øker man kompressjonen til ca 10:1 + og funker veldig bra sammen med kent kam eks bcf2 .
Toppen bør man altid modifisere og montere hardere seter i for blyfri bensin og man da slipper å bruke ,tilsette bly erstatning i bensinen.
Re: x/flow topp
takk for svar..
her er toppen
får se om det blir kjøp først,
ser burton p. har in 41.3/ex 34.5 (108.6) ventiler til 681F camb.
skal visst være trimkam og høykomp.stempel (1300) i min 711M 1600,
så da kan vell ikke denne brukes likevell...
trenger tips da, ang noen som driver med topp-arbeid,porting osv..
mvh.mk3gt.
her er toppen
får se om det blir kjøp først,
ser burton p. har in 41.3/ex 34.5 (108.6) ventiler til 681F camb.
skal visst være trimkam og høykomp.stempel (1300) i min 711M 1600,
så da kan vell ikke denne brukes likevell...
trenger tips da, ang noen som driver med topp-arbeid,porting osv..
mvh.mk3gt.
Re: x/flow topp
Du kan bruke denne kombinasjonen , men den er ugunstig fordi du totalt gjerne vil få alt for stort forbrennings kammer ,
( redusert kompression)da du skal vel helst bruke minst 1600 sport typen ,flat topp /store ventiler ,med helt flat topp sammen med slike 711m type stempler i utgangspunktet - for å kunne få noe særlig ut av det . Du kan nok kombinere litt ,men da skal du vite litt hva du gjør ,og bla måle ml nøye og her er det gjerne lurt å rådføre seg med noen som har vært borti dette ,også gjerne få tak i en riktig god trimmings håndbok på kent slik at du slipper å eksperimentere for mye .
Bruker du topp med forbrennings kammer og ønsker å bruke stempler av typen 711m-
da bør du også investere i passende stempler med tilsvarende mindre kammer i toppen , for kombinasjonen 681F topp med forbrennings kammer med 711m stempler ,viktig at du får helt riktig ratio ,gjerne 10:1 eller mer ,avhenger litt på hvor snill
eller slem kam du skal bruke.
( redusert kompression)da du skal vel helst bruke minst 1600 sport typen ,flat topp /store ventiler ,med helt flat topp sammen med slike 711m type stempler i utgangspunktet - for å kunne få noe særlig ut av det . Du kan nok kombinere litt ,men da skal du vite litt hva du gjør ,og bla måle ml nøye og her er det gjerne lurt å rådføre seg med noen som har vært borti dette ,også gjerne få tak i en riktig god trimmings håndbok på kent slik at du slipper å eksperimentere for mye .
Bruker du topp med forbrennings kammer og ønsker å bruke stempler av typen 711m-
da bør du også investere i passende stempler med tilsvarende mindre kammer i toppen , for kombinasjonen 681F topp med forbrennings kammer med 711m stempler ,viktig at du får helt riktig ratio ,gjerne 10:1 eller mer ,avhenger litt på hvor snill
eller slem kam du skal bruke.
Re: x/flow topp
da fikk vi klarhet i det.
får prøve å finne en brukbar 711m sport/mexio topp med 39.5/34.0 ventiler
blir vell enklest det..
har også en slags tenning ralsling lyd,ved pådrag og opp bakker..
og har variabelt ojetrykk(mister oljetrykk) ved kald motor,(har høytr.pumpe)
er ok ved varm og kjøring..
noen som kan si noe om dette..
mvh.mk3gt.
får prøve å finne en brukbar 711m sport/mexio topp med 39.5/34.0 ventiler
blir vell enklest det..
har også en slags tenning ralsling lyd,ved pådrag og opp bakker..
og har variabelt ojetrykk(mister oljetrykk) ved kald motor,(har høytr.pumpe)
er ok ved varm og kjøring..
noen som kan si noe om dette..
mvh.mk3gt.
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: x/flow topp
Da har du tenningsbank, å antagele feil tenningstidspunkt. Du må vel fram med stroboskoplampa å juster tenning.
Kan hend du har litt glødeskall i forbr.kammer å. Gml Volvo B18-B20 oppføre seg sånn å,når tenning evnt er feil å glødeskall.
Har du rusk på tennpluggan? Isåfall har du glødeskall i toppen. Håpe æ ikke va fer "import`n". Men denne e mine erfaringa tå det du nevne om "rare lyda" ved gasspådrag.
Kan hend du har litt glødeskall i forbr.kammer å. Gml Volvo B18-B20 oppføre seg sånn å,når tenning evnt er feil å glødeskall.
Har du rusk på tennpluggan? Isåfall har du glødeskall i toppen. Håpe æ ikke va fer "import`n". Men denne e mine erfaringa tå det du nevne om "rare lyda" ved gasspådrag.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: x/flow topp
Her er vi tilbake med svar : ;O)
_______________________________________________________________
har også en slags tenning ralsling lyd,ved pådrag og opp bakker..
og har variabelt ojetrykk(mister oljetrykk) ved kald motor,(har høytr.pumpe)
er ok ved varm og kjøring..
___________________________________________________________________
Ja det er helt riktig som broder Åge her sier,Du kan ha mye bek som ligger over stempel toppene og som
gløder opp.. og lager den rasle lyden du sier..
Men ettersom det kan gjerene være andre årskaer til rasling kan jeg jo nevne de her ,da de er mer vanlig
grunn for tenningsbank... et spørsmål må jo være om du passer på å bruke 98 oktan ?
har selv greid å få lavoktan på tanken og da hørtes det ut som bilen var full av klapperslanger eller bruskasser
der foran... ,o)
Årskaen til tenningsbank kan som sagt ha flere årsaker og , en defekt fordeler kan også være en årsak , at
fordeleren gir alt for stor fortenning , enten at div sentrufrugal fjærer inne i selve fordeleren er veldig slakke
slik at den gir alt for høy tenning , eller at også vakum klokka som er tilkopplet vakumet i innsuget gir for høy
fortennings utslag , da kan du prøve å koble fra vakum slanen og se om det ikke hjelper, på noen av fordeler
vakum klokker kan en skru av en mutter og inni der finnes en fjær som man kan endre eller øke styrken på ,det er denne som
holder igjen ,og blir den for svak får en ofte for kraftig aksellerasjons fortenning.
Det du kan prøve er med ei tenningslampe , er fordeleren defekt i kurven , vil du få et veldig høyt utslag , med en fordeler som er i orden vil ikke den kurven gå for høyt opp for raskt , kurven til fordeleren skal følge karakterismen til selve
kamakselens kurve , mye feil her og motoren vil miste mye power og bruke mye bensin og gjerne gi tennings bank.
Slik tennings bank er ikke noe en bør ha over lang tid ,da det er skadelig for mange ting som stempel , lagre mm
se gjerne på tennpluggene om de viser at de har vært altfor varme , da muligens du kan ha plugger med feil varme lednings evne ,og de kan faktisk begynne å gløde ukontrollert ,som glødepluggene i en diesel , og da kan du gjerne oppleve at når du slår av motoren din,vil den kunne fortsette å gå en stund etter du har slått av motoren. For kalde pugger igjen , med for høy varmelednings evne , da vil du kunne se de aldri kommer opp i riktig temperatur og de kan virke som de ikke klarer helt og rense seg selv (slik de skal ! )og virker skitne og .
personlig bruker jeg enten de i temperatur område enten BP - 6 eller - 7 av det velkjente merket :NGK japan ,og de har vist seg altid og være de aller beste alround plugger .
sjekk fordeler,evnt bruk gjerne en bosch fra en 70talls fiesta, eller få tak i en brukt ok eller en overhalt bytte fordeler ,
_sjekk også at forgasser er i orden og ikke falsk luft eller for magert innstillt , feil med luft ,bensin blaningen kan gi for varm motor m medflgende overoppheting og ettertenning.
_________________________________________________________________________________________________
olje trykk var værre, du kan ha en defekt med selve olje pumpa , at eks ventiler henger seg opp , det som kan skje er at
ventilen for olje retur tilbake til panna ( den som regulerer olje trykket ved kald motor ) henger seg opp eller er defekt. den er der for hvis ikke kan trykket ved kald motor sprenge filter innsatsen , etterhvert som oljen varmes opp blir oljen tynnere
og problemet da hvis ventilen ,la oss si den kiler seg i åpen stilling, da vil du miste olje trykket , fordi ventilen skulle stengt og redusert olje strømmen tilbake til olje panna tilsvarende som oljen tynnes ut når den blir varm.
På cortina er det en ventil som sitter like ved flensen ( spinn on oil filter) og som justerer hvor høyt maks trykket skal kunne bli før trykket blir så veldig høyt at oljen må gå i retur ,hvis ikke blåser man filter/ innsatsen i stykker .
Husk du skal ikke bruke olje filter med ventil for overtrykk , da du ikke trenger det da pumpa har allerede dette innebygget.
tror det er uheldig /unødvendig å kombinere filter med slik ventil ,nå du allerede har en slik på pumpa.
jeg brukte i mange år samme filter som de brukte på opel manta , kadett 1100 etc. litt mindre enn ålveis ,men billig og du
får det på biltema bla, bedre å skifte filter ofte så som oljen så motoren holder seg ren innvendig , mange bruker dyr olje og verdens dyreste filter , og tror de gjør motoren godt med langt skift inntervall ,men det er faktisk sirkulerende små urenheter som skader motoren over tid , ikke i utgangspunktet oljekvaliteten vi har i dag .
ren olje og ellers en motor i god riktig justert stand med hyppige servicer og du er sikker på motoren får minimal slitasje.
jeg skifter nå olje ca hver 4-5000 km ( delsyntetisk er knall ! ) og det er bare en fryd og slippe å se skitt og sot på peile pinnen..
_______________________________________________________________
har også en slags tenning ralsling lyd,ved pådrag og opp bakker..
og har variabelt ojetrykk(mister oljetrykk) ved kald motor,(har høytr.pumpe)
er ok ved varm og kjøring..
___________________________________________________________________
Ja det er helt riktig som broder Åge her sier,Du kan ha mye bek som ligger over stempel toppene og som
gløder opp.. og lager den rasle lyden du sier..
Men ettersom det kan gjerene være andre årskaer til rasling kan jeg jo nevne de her ,da de er mer vanlig
grunn for tenningsbank... et spørsmål må jo være om du passer på å bruke 98 oktan ?
har selv greid å få lavoktan på tanken og da hørtes det ut som bilen var full av klapperslanger eller bruskasser
der foran... ,o)
Årskaen til tenningsbank kan som sagt ha flere årsaker og , en defekt fordeler kan også være en årsak , at
fordeleren gir alt for stor fortenning , enten at div sentrufrugal fjærer inne i selve fordeleren er veldig slakke
slik at den gir alt for høy tenning , eller at også vakum klokka som er tilkopplet vakumet i innsuget gir for høy
fortennings utslag , da kan du prøve å koble fra vakum slanen og se om det ikke hjelper, på noen av fordeler
vakum klokker kan en skru av en mutter og inni der finnes en fjær som man kan endre eller øke styrken på ,det er denne som
holder igjen ,og blir den for svak får en ofte for kraftig aksellerasjons fortenning.
Det du kan prøve er med ei tenningslampe , er fordeleren defekt i kurven , vil du få et veldig høyt utslag , med en fordeler som er i orden vil ikke den kurven gå for høyt opp for raskt , kurven til fordeleren skal følge karakterismen til selve
kamakselens kurve , mye feil her og motoren vil miste mye power og bruke mye bensin og gjerne gi tennings bank.
Slik tennings bank er ikke noe en bør ha over lang tid ,da det er skadelig for mange ting som stempel , lagre mm
se gjerne på tennpluggene om de viser at de har vært altfor varme , da muligens du kan ha plugger med feil varme lednings evne ,og de kan faktisk begynne å gløde ukontrollert ,som glødepluggene i en diesel , og da kan du gjerne oppleve at når du slår av motoren din,vil den kunne fortsette å gå en stund etter du har slått av motoren. For kalde pugger igjen , med for høy varmelednings evne , da vil du kunne se de aldri kommer opp i riktig temperatur og de kan virke som de ikke klarer helt og rense seg selv (slik de skal ! )og virker skitne og .
personlig bruker jeg enten de i temperatur område enten BP - 6 eller - 7 av det velkjente merket :NGK japan ,og de har vist seg altid og være de aller beste alround plugger .
sjekk fordeler,evnt bruk gjerne en bosch fra en 70talls fiesta, eller få tak i en brukt ok eller en overhalt bytte fordeler ,
_sjekk også at forgasser er i orden og ikke falsk luft eller for magert innstillt , feil med luft ,bensin blaningen kan gi for varm motor m medflgende overoppheting og ettertenning.
_________________________________________________________________________________________________
olje trykk var værre, du kan ha en defekt med selve olje pumpa , at eks ventiler henger seg opp , det som kan skje er at
ventilen for olje retur tilbake til panna ( den som regulerer olje trykket ved kald motor ) henger seg opp eller er defekt. den er der for hvis ikke kan trykket ved kald motor sprenge filter innsatsen , etterhvert som oljen varmes opp blir oljen tynnere
og problemet da hvis ventilen ,la oss si den kiler seg i åpen stilling, da vil du miste olje trykket , fordi ventilen skulle stengt og redusert olje strømmen tilbake til olje panna tilsvarende som oljen tynnes ut når den blir varm.
På cortina er det en ventil som sitter like ved flensen ( spinn on oil filter) og som justerer hvor høyt maks trykket skal kunne bli før trykket blir så veldig høyt at oljen må gå i retur ,hvis ikke blåser man filter/ innsatsen i stykker .
Husk du skal ikke bruke olje filter med ventil for overtrykk , da du ikke trenger det da pumpa har allerede dette innebygget.
tror det er uheldig /unødvendig å kombinere filter med slik ventil ,nå du allerede har en slik på pumpa.
jeg brukte i mange år samme filter som de brukte på opel manta , kadett 1100 etc. litt mindre enn ålveis ,men billig og du
får det på biltema bla, bedre å skifte filter ofte så som oljen så motoren holder seg ren innvendig , mange bruker dyr olje og verdens dyreste filter , og tror de gjør motoren godt med langt skift inntervall ,men det er faktisk sirkulerende små urenheter som skader motoren over tid , ikke i utgangspunktet oljekvaliteten vi har i dag .
ren olje og ellers en motor i god riktig justert stand med hyppige servicer og du er sikker på motoren får minimal slitasje.
jeg skifter nå olje ca hver 4-5000 km ( delsyntetisk er knall ! ) og det er bare en fryd og slippe å se skitt og sot på peile pinnen..

Re: x/flow topp
takk for svar og kloke ord..
skal oppgradere, med aldon tenning, lynx-weber-40, og muligens gt-topp
så da får æ sjekke og juster/rep det som ikke er helt etter boka.
har nu fått masse tips, så blir nok orden på motoren skal du se.
hva er ca pris på mont hardere seter for bly-fri bensin, noen her..
mvhmk3gt.
skal oppgradere, med aldon tenning, lynx-weber-40, og muligens gt-topp
så da får æ sjekke og juster/rep det som ikke er helt etter boka.
har nu fått masse tips, så blir nok orden på motoren skal du se.
hva er ca pris på mont hardere seter for bly-fri bensin, noen her..
mvhmk3gt.
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: x/flow topp
FoMoCo kom med et meget utfyllende svar på dine problemer,så æ ska ihvertfall itt "brodere" nå meir på det.
Vil opplyse om,at tennpluggan æ bruke i min Cortina (Mk1), er dei samme pluggene som brukes på bla Volvo 740-940 (2,3blokka).
Husse itt på akkorat no ka merke osv den pluggan e,men det kan æ sjå ætti om hvis du vil. Men din Cort. har kansje anna plugga?
Va berre en tilfeldighet,at æ oppdaga at Cort`n å 740`n min bruke såmmå tennpluggan. E ihvertfall itt så my å rot sæ bort i da når
æ ska kjøp plugga te den bilan.....
Har kontrollert ,ved å spør på Mekononomen verksted,å han fann ijen plugg å bilan i kataloga/tabell. Så det ska vårrå rett .
Hepp-hepp!
Vil opplyse om,at tennpluggan æ bruke i min Cortina (Mk1), er dei samme pluggene som brukes på bla Volvo 740-940 (2,3blokka).
Husse itt på akkorat no ka merke osv den pluggan e,men det kan æ sjå ætti om hvis du vil. Men din Cort. har kansje anna plugga?
Va berre en tilfeldighet,at æ oppdaga at Cort`n å 740`n min bruke såmmå tennpluggan. E ihvertfall itt så my å rot sæ bort i da når
æ ska kjøp plugga te den bilan.....

Har kontrollert ,ved å spør på Mekononomen verksted,å han fann ijen plugg å bilan i kataloga/tabell. Så det ska vårrå rett .
Hepp-hepp!

Last edited by Åge Salomon on 06.12.2010 15:07, edited 1 time in total.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: x/flow topp
Blyfri harde seter
Sjekk Cylmo i Trondheim tror de gjør dette. Ford klubber får litt rabatt også.
Kjøpte nylig noen veivlager herfra. Rask levering og OK pris
Sjekk Cylmo i Trondheim tror de gjør dette. Ford klubber får litt rabatt også.
Kjøpte nylig noen veivlager herfra. Rask levering og OK pris
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: x/flow topp
Det første du bør gjøre, er å kaste den originale FoMoCo/Autolite fordeleren så langt du klarer.
De har innebygd slark allerede etter noen få tusen kilometer, og da "justerer tenningen seg selv". Dette kan bedres med elektronisk tenning, men skal du trimme motoren, kan du like godt også handle inn en ny Bosch eller Lucas fordeler med endret fortenningskurve, tilpasset spec på motoren.
De har innebygd slark allerede etter noen få tusen kilometer, og da "justerer tenningen seg selv". Dette kan bedres med elektronisk tenning, men skal du trimme motoren, kan du like godt også handle inn en ny Bosch eller Lucas fordeler med endret fortenningskurve, tilpasset spec på motoren.
Re: x/flow topp
MLI wrote:Det første du bør gjøre, er å kaste den originale FoMoCo/Autolite fordeleren så langt du klarer.
De har innebygd slark allerede etter noen få tusen kilomete.



Bestek, H&H, Aldon i UK leverer alle nye/ombyggde fordelere tilpasset disse motorene.
Kjører selv en Lucas 45D fordeler modifisert hos Aldon for bruk uten vakum (ala Lotus) og tilpasset FAST ROAD kam.
Bruker også Aldon Ignitor elektronisk tenning (samme som Pertronix, Pertronix er billigere) og har kjørt problemfritt tenningsmessig siden installasjonen.
Tenningsmodulen er egentlig en elektronisk stift og monteres inne i fordeleren istedet for stift og kondensator.
Aldon til høyre og en H&H med stift til venstre
H&H selger fordelere uten fordeler i inbytte, det samme tror jeg Bestek gjør. Aldon sier de må ha fordeler i inbytte
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: x/flow topp
MLI wrote:Det første du bør gjøre, er å kaste den originale FoMoCo/Autolite fordeleren så langt du klarer.
De har innebygd slark allerede etter noen få tusen kilometer, og da "justerer tenningen seg selv". Dette kan bedres med elektronisk tenning, men skal du trimme motoren, kan du like godt også handle inn en ny Bosch eller Lucas fordeler med endret fortenningskurve, tilpasset spec på motoren.
har Motorcraft fordeler, er denne noe bedre eller..
Re: x/flow topp
Du kan også bruke bosch fordeler fra escort mk4 1,4 liter motor... Den har elektronisk tenningsmodul, og passer vissnok ganske godt til GT+ spec på 1600 kent... Om du vil kan den også bygges om ved å fjerne vakumklokka og sette i rette fjærer etc for din motor.. Om du får tak i en sånn fra høgger, husk å få med pluggen/ledningene til tenningsmodulen...
Re: x/flow topp
Ja kunne hatt et slikt mesterskap i fordeler kasting til våren..
Autolite var Fords eget merkevare navn , senere ble det til endret til motorcraft .
Det skal sies at Ikke alt av utstyr til Ford ,merket Autolite eller Motorcraft er dritt ,
Men spesielt denne britisk produserte fordeleren 67 - er noe av det dårligste som er laget
ser ikke bort ifra kan vært med på å redusert levetiden på mang en kent dramatisk..
Tror man skal lete lenge for å finne et sløvere produkt !

Autolite var Fords eget merkevare navn , senere ble det til endret til motorcraft .
Det skal sies at Ikke alt av utstyr til Ford ,merket Autolite eller Motorcraft er dritt ,
Men spesielt denne britisk produserte fordeleren 67 - er noe av det dårligste som er laget
ser ikke bort ifra kan vært med på å redusert levetiden på mang en kent dramatisk..
Tror man skal lete lenge for å finne et sløvere produkt !

Re: x/flow topp
Sikkert en OK løsning med kjeller/garasje ombyggd Bosch, men prisen på mine Lucas fra Aldon og H&H var ikke avskrekkende via ebay. Så får en jo noe som skal være justert etter en ønsket kam/trim. For en som har god tid og ikke minst tålmodighet, kan sikkert Bosch fordeleren bli bra. H&H selger også "justerte" Bosch fordelere.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: x/flow topp
SveinF wrote:MLI wrote:Det første du bør gjøre, er å kaste den originale FoMoCo/Autolite fordeleren så langt du klarer.
De har innebygd slark allerede etter noen få tusen kilomete.![]()
![]()
![]()
Bestek, H&H, Aldon i UK leverer alle nye/ombyggde fordelere tilpasset disse motorene.
Kjører selv en Lucas 45D fordeler modifisert hos Aldon for bruk uten vakum (ala Lotus) og tilpasset FAST ROAD kam.
Bruker også Aldon Ignitor elektronisk tenning (samme som Pertronix, Pertronix er billigere) og har kjørt problemfritt tenningsmessig siden installasjonen.
Tenningsmodulen er egentlig en elektronisk stift og monteres inne i fordeleren istedet for stift og kondensator.
Aldon til høyre og en H&H med stift til venstre
H&H selger fordelere uten fordeler i inbytte, det samme tror jeg Bestek gjør. Aldon sier de må ha fordeler i inbytte
takk for svar og gode tips..
har kjøpt ny (gt topp og 40weber-lynx manifold.)
får vell kjøpe skikkelig fordeler med aldon også.
besek(lucas) fordeler ser det ut som det blir..
mvh.mk3gt
Re: x/flow topp
Jeg har kjørt med BESTEK på min X-flow i to sesonger nå....ikke et feilslag. Motoren fikk en helt annen karakteristikk etter at jeg byttet fra stifte-fordeler.
Jeg snakket med Mr. Bestek på telefon før jeg kjøpte og han spurte om jeg ville ha fordeler som var dreiet litt ned, slik at det ble bedre plass under 40mm Weber installasjonen. På fortennings-spesifikajson sier han at "Rally-spec" funker også veldig bra med en BCF2-cam....og så har man muligheten til å sette inn f.eks 244 cam sendere uten å måtte kjøpe ny fordeler til dette. Lucas-fordeleren, som dette er tatt utgangspunkt i, har også slissede spor i lagrings-hylsa som sikrer god smøring av akselen i mange år.
Hyggelig kar med gode råd altså...prisen var også hyggelig sammenliknet med andre tilsvarende.
Jeg snakket med Mr. Bestek på telefon før jeg kjøpte og han spurte om jeg ville ha fordeler som var dreiet litt ned, slik at det ble bedre plass under 40mm Weber installasjonen. På fortennings-spesifikajson sier han at "Rally-spec" funker også veldig bra med en BCF2-cam....og så har man muligheten til å sette inn f.eks 244 cam sendere uten å måtte kjøpe ny fordeler til dette. Lucas-fordeleren, som dette er tatt utgangspunkt i, har også slissede spor i lagrings-hylsa som sikrer god smøring av akselen i mange år.
Hyggelig kar med gode råd altså...prisen var også hyggelig sammenliknet med andre tilsvarende.