Heisann
Har vært å handla meg "jordmor" bil.....Det vil si ble kjøpt ny hos Fagernes Automobilforetning av en jordmor i Heggenes i Valdres. Har alle papirer fra salget, servicebok og kjørebok frem til midten på 80 tallet . Så til saken. Hva er enkleste måte og senke denne bilen, helst med godkjenning. Hyggelig side dette her.
- ikke et enkelt svar på dette Rune....! I et annet forum ble det spurt om "hvordan senke en VW K70".. ? - det beste svaret var "å finne en dypvannskai"......) Men en Cortina kan du senke ved å smi om bakfjærer, og kappe/smi om fjærene foran. Noen har fått godkjent det, andre ikke.....Ikke så mye annet å velge på , tror jeg..
Dypvannskai må bli ved en annen anledning : Tenkte kanskje noen av dere hadde vært borti i en grei løsning. Bytte av fjørbein til andre merker ol, andre typer dempere/fjører osv. Skal ikke blodsenke den men gi den et litt mere sportslig "stuk".
fjærer av golf gti har vert brukt foan,,så kan du flytte fjærskåla ned på beinet,,,eller 1600e fjær bein. senkeklosser på bladfjæer bak er helt ok. lykke til.
cortinamk2 wrote:fjærer av golf gti har vert brukt foan,,så kan du flytte fjærskåla ned på beinet,,,eller 1600e fjær bein. senkeklosser på bladfjæer bak er helt ok. lykke til.
Fjærer foran fra Escort RS/Capri kan brukes også på Cortina mk1&2.
Disse fjærene har litt mindre diameter, så vil sitte litt "løst" i fjærskåla på en Cortina, dette kan løses ved å tre på en slangebit i hver ende (Gardena 1/2" hageslange passer perfekt).
Disse fjærene finnes i mange forskjellige styrker og lengder, og kan kjøpes hos f.eks. Kollevold Rallyimport, Ådlandsvik Motorsport eller hos Rally Design i England.
NB! Standard lengde Escort RS fjær (145 pund, 29,5cm lengde) vil faktisk heve en standard Cortina 1300/1600 foran, brukt sammen med gassdempere og standard fjærbein.
Mk2 Lotus/1600E har et fjærbein der nedre skåla er flyttet 1 cm lengre ned.
Lotus/1600E fjæra er på 140 pund og 29,5cm lengde.
Den nedre skåla er slagloddet på, den kan varmes opp, flyttes nedover og sveises fast igjen i passende høyde (kan flyttes max 3 cm ned, hvis den samtidig svinges rundt litt, slik at du får klaring til dekk/felg).
Vet at flere i England kjører med -2" Escort RS fjær på 190 pund, selv ville jeg heller ha gått for
-1" Escort RS fjær på 145 pund, sammen med flytting av skåla.
Sannsynligvis vil fjæra da "løsne" når du jekker opp bilen, dette kan løses ved å borre et par små hull i fjærskålene ved/rundt hver ende av fjæra, og så sette på et par rustfrie strips (eller sveise på et par "ører").
Du kan også sveise på fjærskål fra Golf mk1, den er litegranne større enn Cortinabeinet i hullet i midten, men det lar seg gjøre med litt ekstra sveis her og der.
Du kan bruke framfjærene fra senkesett til 1974-79 Golf mk1 (Cobra Suspension er vel de eneste som lager det i dag, bl.a. Dalhems Norge i Kristiansand skaffer disse).
Ellers kan du jo bygge om til justerbart med 2 1/4" fjærer, sett for dette finnes i handelen, og hos klubbens delemann, Atle Ramberg, tlf 92258133.
Legg ellers merke til at det finnes hovedsaklig 2 forskjellige typer "familier" med fjærbein til mk2:
1967 mk2 har et lengre fjærbein, med skål med litt vinkel, og topplagring med kulelager.
1968-70 mk2 har et litt kortere fjærbein, med "flatere" skål, og topplagring av vulket gummi, uten lager (kan gi treg styring).
Du kan bruke dempere til Volvo 240 (gassdempere, justerbare, etc), da må du fore opp ca 5mm i bånn under demperen på 68-70 bein, og ca 2,5cm på 67 bein.
Du bruker 67 mk2 topplagre med kulelager, og må da lage til en hylse mellom demper og topplagring, med dimensjon indre diameter 18,1mm, ytre diameter 19,3mm og lengde 15mm.
En kopi av 67 mk2 topplagre med sfærisk lager kan kjøpes hos Rally Design eller Burton.
Hvis du ikke orker å stresse med alt dette, så selger AVO Suspension i England justerbare innsatser til mk2 for £120 pr stk, og GAZ i England kan konvertere dine bein til justerbare bein med justerbar demping og justerbare fjærer, til ca £350 pr stk (Gasolin i Porsgrunn skaffer GAZ dempere og fjærbein).