Flammespyttende Webere

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Flammespyttende Webere

Post by MLI »

For de som er så uheldige å ha et tilfelle av 2 stykk Flammespyttende Webere på sin Cortina,
så har jeg sakset en liten sjekkliste for å rette opp i det fra forumet på Lotus Cortina Registeret
(og, som ikke det var nok, så ligger jo både startmotor og coil i nærheten av forgasseren(e) på en Lotus + på trimmede 1600GTer :shock: )
Noen "favoritter" for litt eld under panseret her er visstnok "tilbake-spytting" pga for mager blanding, og bensinlekkasje/overflow fra forgasserene
(bl.a. feil flottørstand kan visstnok virke inn her).

Her er "sjekklisten" fra forumet på Lotus Cortina Registeret:

I would look at the following;
1. Air seal between carbs and inlet, old o rings do not survive well with
new fuels, all rubber in petrol delivery should be checked. O rings were
a service item remember, so another good reason to change.
2. I read that the new thakeray washers are not as strong as the older ones, so again
tightness needs regular checking.
3. Newer rubber version with cups each side need to be 2mm gap only,
and being rubber might breakdown if modern fuel gets on them.
4. Fuel out of trumpets could be worn aluminium washers on the accelerator
pump jets, letting fuel pass the circuit into the venturi, which may not
get sucked through on low revs.
5. Floats not shutting may lead to fuel out the overflow hole,
on front face should be 8/15mm.
6. Leaking gasket on bottom cover.
7. Leaking top cover gasket.
8. Excess fuel pressure, carbs need flow, not pressure, I always run
a pressure regulator
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Flammespyttende Webere

Post by Jon Kristian »

Eld under panseret? Fort gjort det :-D
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: Flammespyttende Webere

Post by s-ludvig »

Det var nyttig. Mine gassere spytter og smeller litt innimellom, så da her jeg en sjekkliste. Får kanskje ta en tur til Gulbrandsen å bremse kjerra også.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Flammespyttende Webere

Post by MLI »

s-ludvig wrote:Får kanskje ta en tur til Gulbrandsen å bremse kjerra også.
Det synes jeg du skal gjøre Svein, og så vil jeg gjerne vite resultatet, og hvilken dysing av forgasserene dere landet på til slutt
(spesielt siden jeg over flere år nå har handlet inn deler til å bygge en 1760cc crossflow med 2x40 og 234 kam :) ). Ideen er å bygge en motor som drar fra bunn av, det amerikanerene på V8-språket kaller en "stump puller" :)

Men vær forberedt på at det blir mye turtall, det var vel Dag Henning som hadde sin Lotus Elan på rullene, og som syntes det ble litt vel mye turtall, og kommentaren fra rally-bremsemannen var noe sånt som "tåler'n ikke detta, så har'n ikke noe på skauen å gjørra" :)
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Flammespyttende Webere

Post by Jon Kristian »

"Brannbilen" min er for øvrig ferdig reparert og klar til bruk igjen :-)
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Flammespyttende Webere

Post by MLI »

Jon Kristian wrote:"Brannbilen" min er for øvrig ferdig reparert og klar til bruk igjen :-)
Du verden, meget godt jobbet!
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Re: Flammespyttende Webere

Post by Espen »

Jon Kristian wrote:"Brannbilen" min er for øvrig ferdig reparert og klar til bruk igjen :-)
Jøss, det var kjapt ordna, jillt. Æ ikkje vits i å gå å dilla å aldrig bli ferdige :D

espen
gbj
Posts: 60
Joined: 16.03.2010 22:13

Re: Flammespyttende Webere

Post by gbj »

De fleste syntes du er flink, men hva var feilen.
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Flammespyttende Webere

Post by Jon Kristian »

Feilen ja.......
Som de fleste med weber DCOE gassere erfarer, så er ikke disse helt tette. Det kryper gjerne bensin rester og damp ut i innsugstraktene. Har en da luftfilter av skumtypen, f.eks pipercross 600, så blir dette "impregnert" av bensindamp og saus. Er en da riktig uheldig, så kan tilbakeslag i gasser resultere i at filteret tar fyr. Særlig hvis en har kam med høy trimmingsgrad. Nettopp dette skjedde på min nyrestaurerte Escort GT med 1700 x-flow motor. Så fra nå av, er det slutt på bruken av slik filtertype på mine biler :-) Heldighvisn var det brannslukker tilstede (Takk igjen til våkne banemannskaper og ikke minst Espen Haarr som kom løpende med slokkeren), og brannen ble slukket raskt. Bilen ble etterpå fraktet til verkstedet mitt hvor reingjøring og inspisering skadeomfang ble utført. Skader var konsentrert til høyre side av motorrom og panser. Så i helga som gikk nå, var det svært hektisk jobbing for å reparere bilen. Motor ut, lakk av høyre innerskjerm, halve torpedovegg og panser ut/innvendig. Rep/bygging av ledningsnett på den siden måtte også til. Summa summarum, så er jeg veldig glad for at bilen slapp såpass billig unna.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Flammespyttende Webere

Post by SveinF »

Grøss og gru, bra at man hadde utstyret tilgjengelig og at det gikk såpass greit
Har alltid et lite apparat med i bilen når jeg er på utflukt, dette er en god påminnelse om at det må sjekkes.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Post Reply