Hei, er det noen som har eller vet om noen friske bladfjærer til vår Cortina GT?
Jeg mistenker at de har seget ned noe pga. bilen er litt lav og løs bak.
Dette er første innlegget vårt i dette forumet, ikke det siste og jeg sitter på jobb, så mer info om vår nyinnkjøpte bil kommer senere.
Mvh Roger og Stine. (Det er Stine sin bil, jeg er bare teknisk sjef. Hun er bruker, hehe)
Bladfjærer Cortina GT
Re: Bladfjærer Cortina GT
Hei og velkommen!
Tips: Prøv søkefunkjsonen (øverst til høyre på siden): search.php?keywords=bladfj%C3%A6rer
Tips: Prøv søkefunkjsonen (øverst til høyre på siden): search.php?keywords=bladfj%C3%A6rer

Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
- Cortinaterje
- Posts: 2712
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Bladfjærer Cortina GT
Om ikke jeg husker helt feil fra innmeldinga di så holder dere til på Nord Jæren?Rist wrote: ↑20.07.2022 9:51 Hei, er det noen som har eller vet om noen friske bladfjærer til vår Cortina GT?
Jeg mistenker at de har seget ned noe pga. bilen er litt lav og løs bak.
Dette er første innlegget vårt i dette forumet, ikke det siste og jeg sitter på jobb, så mer info om vår nyinnkjøpte bil kommer senere.
Mvh Roger og Stine. (Det er Stine sin bil, jeg er bare teknisk sjef. Hun er bruker, hehe)
Magnus Lie på Sandnes har en utrolig kunnskap om deler som kan lages og kan fremskafes fra England. Du finner kontaktinfo til Magnus på klubbens webside under LMk besiktigelse. På web sida finner du også klubbens lokale kontakt på Klepp stasjon.
Brukte fjære i Norge kan du være heldig å finne hos Atle Ramberg, Torleif Kile eller Jon Ole Hansen. Kontaktinfo til alle disse finner du også på klubbens web side.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Re: Bladfjærer Cortina GT
Hallo Roger og Stine, gratulerer med en fin 1964 mk1 GT!
Bladfjærene bak på en mk1 GT skal være litt lavere enn på en standard Cortina.
Hvis bladfjærene bak er litt slappe, så kan de smies/bankes opp igjen, med mere spenst.
Oslo Fjærfabrikk gjør dette, klubbsekretær Jonas Wilhelmsen fikk gjort det med bladfjærene på sin mk2 Cortina.
Det finnes et par andre (dyre) muligheter også.
Lesjøfors i Sverige lager fremdeles nye bladfjærer til Ford Capri, vil tro at de muligens kan passe med litt modifikasjon?
Hullet til bolten som holder bladene i fjærene sammen må muligens borres om/flyttes litt (bakakslingen sitter bittelitt lengre forover på en mk1 Cortina).
Ellers skaffer Burton i England nye bladfjærer til mk1 Cortina GT, men de er ikke helt billige, og transporten blir nok heller ikke billig.
Hør eventuelt med delemann Atle Ramberg, tlf 92258133, han bestiller mye fra Burton.
Se https://www.burtonpower.com/leaf-spring ... r3125.html
Lurer på om ikke bladfjærene til Burton kommer fra BCC, se https://britishclassiccarparts.com/coll ... ring-set-1
Bladfjærene bak på en mk1 GT skal være litt lavere enn på en standard Cortina.
Hvis bladfjærene bak er litt slappe, så kan de smies/bankes opp igjen, med mere spenst.
Oslo Fjærfabrikk gjør dette, klubbsekretær Jonas Wilhelmsen fikk gjort det med bladfjærene på sin mk2 Cortina.
Det finnes et par andre (dyre) muligheter også.
Lesjøfors i Sverige lager fremdeles nye bladfjærer til Ford Capri, vil tro at de muligens kan passe med litt modifikasjon?
Hullet til bolten som holder bladene i fjærene sammen må muligens borres om/flyttes litt (bakakslingen sitter bittelitt lengre forover på en mk1 Cortina).
Ellers skaffer Burton i England nye bladfjærer til mk1 Cortina GT, men de er ikke helt billige, og transporten blir nok heller ikke billig.
Hør eventuelt med delemann Atle Ramberg, tlf 92258133, han bestiller mye fra Burton.
Se https://www.burtonpower.com/leaf-spring ... r3125.html
Lurer på om ikke bladfjærene til Burton kommer fra BCC, se https://britishclassiccarparts.com/coll ... ring-set-1
Re: Bladfjærer Cortina GT
Tusen takk for tips. Da jeg tok av fjærbein foran oppdaget vi at jeg har tror vi har to forskjellige fjærbein. Fjærene var av forskjellig lengde og demperne var heller ikke like, så banen for det indre lageret hadde noen sveist i. Sånn kan det ikke være, så, jeg begynner med å kjøpe støtdempere fra Atle Ramberg. Volvo 240 foran m/ topplager fra våre svenske venner. Håper det blir greit. Så blir det nye dempere bak, også levert av Atle. Bladfjærene blir mest sannsynlig sendt til Oslo for oppfriskning.
Framfjærene ble kappet litt for å bli like i påvente av nye. Hvis noen har framfjærer til Cortina GT eller har tips til hvor jeg kan finne det, evt. fjærer som passer over.
Uansett, takk for hjelpen så langt
Mvh Roger Rist
Framfjærene ble kappet litt for å bli like i påvente av nye. Hvis noen har framfjærer til Cortina GT eller har tips til hvor jeg kan finne det, evt. fjærer som passer over.
Uansett, takk for hjelpen så langt

Mvh Roger Rist
Re: Bladfjærer Cortina GT
Hmm, mye kan skje i løpet av 50+ år, tydeligvis?!?
Framfjærer:
Vet ikke hvilken styrke/lengde det er på mk1 GT-fjærer.
Men:
Mk1 Lotus Cortina (og vel også mk2 Lotus Cortina/1600E) skal være 140 pund styrke.
Mk1 GT fjær er vel litt mindre enn 140 pund originalt, vil jeg tro.
GAZ i England selger/skaffer nye fjærer foran til Cortina.
Hvis du heller vil handle i Norge, så skal vel også Ford Escort mk1/mk2 RS-fjærer kunne passe på diameteren?
De var vel originalt 145 pund, og finnes vel i flere lengder, Kollevold Rallyimport har muligens disse fremdeles?
Framfjærer:
Vet ikke hvilken styrke/lengde det er på mk1 GT-fjærer.
Men:
Mk1 Lotus Cortina (og vel også mk2 Lotus Cortina/1600E) skal være 140 pund styrke.
Mk1 GT fjær er vel litt mindre enn 140 pund originalt, vil jeg tro.
GAZ i England selger/skaffer nye fjærer foran til Cortina.
Hvis du heller vil handle i Norge, så skal vel også Ford Escort mk1/mk2 RS-fjærer kunne passe på diameteren?
De var vel originalt 145 pund, og finnes vel i flere lengder, Kollevold Rallyimport har muligens disse fremdeles?